שותף מתוך המהדורה 18/01/2017 חדשות

בעקבות צמצום החבילה של יס וההתייקרות של הוט יניב פגוט

אל תרחמו עליהן

Picture

מנכ“ל יס רון אילון. הרווח התפעולי של החברה בינואר–ספטמבר ‭ 2016‬ הסתכם ב–‭196‬ מיליון שקל צילום: רוני שיצר

Picture

לאחרונה נשמעים קולות רבים, שלא לומר יללות רמות, מכיוונן של חברות הטלוויזיה הרב ערוצית יס  והוט, לפיהם התחרות בענף, בצוותא עם עלויות התוכן היקרות, גובה מהן מחיר עסקי כבד.

המאמץ להפחית את עלויות התוכן הביא את יס לבצע מהלך רדיקלי בדמות סיום ההתקשרות עם ערוץ הילדים, עוגן צפייה רב שנים עבור ילדי המנויים, ובמקביל להעביר את שידור משחקי הכדורסל של מכבי תל אביב באירופה לערוץ בתשלום. מדובר בהחלטה עסקית לגיטימית ואולם בו זמנית בפגיעה קשה בלקוחות שהם במידה רבה לקוחות שבויים.

יס אמנם העלתה ערוץ ילדים חלופי, ואולם כל מי שמסתובבים אצלו ילדים בסלון מודע היטב למרמור קשה בגין הורדת ערוץ הילדים הוותיק. בכל האמור בהעברת שידורי מכבי תל אביב ביורוליג לערוץ בתשלום, מדובר בקבורת חמור של חלק נוסף בפאזל של מדורת השבט הטלוויזיונית בבית הקברות של הערוצים בתשלום.

חברת הוט, מנגד, בחרה להתמודד עם האתגרים העסקיים באמצעות העלאה נוספת של מחיר שירות  ה-‭VOD‬ והפעם בחמישה שקלים לחודש, זאת על מנת לפצות לכאורה על התייקרות התשומות. שירות  ה-‭VOD‬ יעלה מעתה ‭ 34.90‬ שקל בחודש, קרי עלייה  של כ–%‭15‬ במחיר. מי זוכר היום שבשנת ‭ 2010‬ גבו בהוט ‭ 10‬ שקלים בעבור ה–‭VOD‬ וחברת יס סיפקה את השירות ללא תשלום כחלק מחבילת הערוצים? בהוט טוענים כי לא העלו מחירים בשלוש השנים האחרונות, ואולם באיזה שוק תחרותי יש כיום מקום להעלאת מחירים בשיעור שכזה?

בעוד השוק הסלולרי עבר מפץ גדול אשר שינה מקצה לקצה את מבנה התחרות הענפי והרווחיות של הענף, בכל האמור במודל העסקי של חברות  הטלוויזיה הרב ערוצית - היציבות (היחסית) היא שם המשחק.

סלקום ‭ TV‬ מנסה אמנם לזנב ביס והוט והשכילה לגייס  כ–‭100‬ אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה שלה בשנתיים האחרונות, ואולם לפי שעה המוצר שלה נתפש בציבור כאופציה לחסכנים ולא כחלופת תוכן מלאה. אופציות טלוויזיה רב ערוצית דוגמת עידן פלוס וצלחת לוויין הן נישתיות ואינן מספקות פתרון טלוויזיוני אפקטיבי בשפה העברית לליבת האוכלוסייה הישראלית.

גם פלטפורמות טלוויזיה גלובליות מגוירות כמו  נטפליקס, ככל שתעשינה עלייה בקרוב, לא צפויות לשנות באופן מהותי את המיצוב התחרותי של יס והוט בעתיד הנראה לעין, שכן אינן מספקות פתרון טלוויזיוני  כולל. אשר לפלטפורמות הפיראטיות - הן נוגסות נגיסות קטנות ומכאיבות ביס והוט ואולם להבנתנו החברות הללו צפויות להמשיך ולשלוט בסלון המשפחתי של משפחת ישראלי בשנים הקרובות.

אין כמו מעט מספרים השאובים מן הדוחות הכספיים של החברות על מנת ללמד על היציבות המרשימה של המודל העסקי של חברות הטלוויזיה הרב ערוצית, לעומת הצונאמי במקטעים אחרים בשוק התקשורת בישראל.

מספר המנויים של חברת יס עמד ברבעון השלישי  של ‭ 2016‬ ברמה של ‭ 618‬ אלף. מדובר בירידה של ‭ 5,000 ‬ מנויים ביחס לרבעון השני של השנה וירידה של 14 אלף  לעומת הרבעון הראשון של שנת ‭ .2015‬ התחרות מצד הפתרונות הטלווויזיונים האלטרנטיביים מורגשת, ואולם הנתונים אינם מלמדים על עזיבה המונית של לקוחות יס.

יתר על כן, ברבעון הראשון של ‭ 2014‬ עמד מספר  מנויי יס על ‭ 605‬ אלף, כך שבפרספקטיבה של שלוש שנים ניתן ללמוד על יציבות, על אף התעצמות לכאורה של התחרות.

הרווח התפעולי של פעילות הטלוויזיה הרב ערוצית של יס בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הסתכם  בכ–‭196‬ מיליון שקל - נמוך ב–7 מיליון לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שיעור נטישת הלקוחות הוא עוד מדד אפקטיבי המלמד על הסביבה התחרותית בהן פועלות יס והוט. שיעור הנטישה ביס טיפס ברבעון השלישי של השנה  לשיא שלילי של %‭1% ,4.5‬ יותר משיעור הנטישה הרבעוני הממוצע בשנה האחרונה. ואולם שיעור הנטישה  בשנת ‭ 2015‬ היה %‭13.9‬ ואילו בשנת ‭ 2014‬ הוא עמד  על %‭.12.8‬ נראה כי החברה מצליחה למלא את שורת הלקוחות הנוטשים משורות הלקוחות הנוטשים את חברת הוט ונהנית משיעור הגידול טבעי באוכלוסיה העומד על  כ–%2 בשנה.

בחינת ההכנסה החודשית הממוצעת של יס מלקוח, שעמדה ברמה של 233 שקל ברבעון השלישי של השנה  - בדומה לממוצע ההכנסה החודשית מלקוח בשנים ‭ 2015 ‬  ו–‭2014‬ שהיה ‭ 233‬ ו–‭234‬ שקל בהתאמה - מלמדת על יציבות מדהימה.

לחברת הוט היו 816 אלף לקוחות טלוויזיה ברבעון  השלישי של שנת ‭ 2016‬ בהשוואה ל–‭824‬ אלף בתום שנת ‭ .2015‬ המחיר החודשי הממוצע שגובה הוט עבור שירותי הטלוויזיה הרב ערוצית שלה מציג אף הוא יציבות מדהימה ועומד על 191 שקל לחודש מזה רבעונים ארוכים.

יתר על כן, אם בוחנים את ההכנסה הממוצעת מחבילת הטריפל שאליה דוחפת החברה את לקוחותיה בכל הכוח, למדים על יציבות בהכנסה החודשית מלקוח ברמה של ‭ 324‬ שקל משך רבעונים ארוכים. ההכנסה הממוצעת ממנוי הטריפל ירדה אמנם מרמה חודשית ממוצעת של ‭ 336‬שקל בשנת ‭ ,2013‬ ואולם מדובר בשחיקה רב שנתית צנועה מרמות השיא.

שיעור הנטישה של לקוחות הוט במונחים שנתיים  נע בין %‭15‬ בתקופות טובות לבין %‭19‬ בתקופות פחות טובות, ואולם החברה מצליחה למלא את השורות ממאוכזבי יס ועקב גידול טבעי באוכלוסייה.

לאחרונה השכילה החברה לייצב את מערך השירות החורק שלה, שהיה היתרון התחרותי הבולט של יס במשך שנים, וכך הצליחה להקטין את שיעור הנטישה ולשוב ולזנב בחברת יס.

הכנסות הוט מפעילות הכבלים בתשעת החודשים  הראשונים של השנה היו ‭ 2.298‬ מיליארד שקל והרווח  המגזרי היה ‭ 551‬ מיליון, בהשוואה ל–‭2.341‬ מיליארד  ורווח מגזרי ‭ 500‬ מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשנת 2015 הניבה פעילות הכבלים של החברה רווח  תפעולי של ‭ 659‬ מיליון שקל.

הנתונים הכספיים של יס והוט מלמדים כי החברות אינן מצויות ברגסיה עסקית משמעותית וכל שנדרש מהם הוא להתאים עצמן באופן אבולוציוני לשינויים  הענפיים, כמו כל חברה הפועלת בענף תחרותי. ואולם בחברות אלו התרגלו לפעול בסביבה תחרותית למחצה וכך לגלגל באופן שיטתי את האתגרים העסקיים שלהן על הלקוחות השבויים למחצה. •

הנתונים הכספיים של יס והוט מלמדים כי הן אינן מצויות ברגסיה עסקית וכל שנדרש מהן הוא להתאים עצמן לשינויים. ואולם בחברות אלו התרגלו לפעול בסביבה תחרותית למחצה וכך לגלגל באופן שיטתי את האתגרים העסקיים על הלקוחות השבויים למחצה
הוט בחרה להתמודד עם האתגרים העסקיים באמצעות העלאה נוספת  של %‭15‬ במחיר שירות ה–‭,VOD‬ על מנת לפצות לכאורה על התייקרות התשומות. מי זוכר היום שבשנת 2010 גבו בהוט ‭ 10‬ שקלים בעבור ה–‭VOD‬ וחברת יס סיפקה את השירות ללא תשלום?

ראה מאמר זה במהדורה האלקטרוית כאן