שותף מתוך המהדורה 14/02/2017 חדשות

THE WALL STREET JOURNAL Read ambitiously

כוכב היוטיוב הגדול ביותר צחק על יהודים, דיסני ניתקה עימו את הקשרים

פליקס קיילברג, שבדי בן ‭ 27‬ שידוע בכינוי ‭ ,PewDiePie‬ צבר ‭ 53‬ מיליון מנויים • ההצלחה שלו הביאה לו עסקאות של מיליוני דולרים  מיוטיוב ו–וולט דיסני • עכשיו, אחרי שהעלה תשעה קטעי וידאו שכוללים בדיחות אנטישמיות ודימויים נאציים, זה נגמר

Picture

פליקס קיילברג, ‭ .PewDiePie‬ לדבריו מדובר בבדיחה שהלכה רחוק מדי צילום: ‭ Gettyimages‬ ישראל

Picture

מיליוני בני אדם צפו ב‭11– ‬ בינואר בווידאו של הכוכב הגדול ביותר ביוטיוב שהראה שני אנשים צוחקים כשהם מחזיקים כרוז שעליו הכיתוב  "מוות לכל היהודים".

האיש שמאחורי הווידאו הוא  פליקס קיילברג (‭,(Kjellberg ‬ שבדי בן 27 שידוע בכינוי ‭ ,PewDiePie‬ וצבר ‭ 53‬ מיליון מנויים. ההצלחה שלו הביאה לו עסקאות של מיליוני דולרים  מיוטיוב ו–וולט דיסני, שיש לה חברה שמנהלת את עסקיו של קיילברג.

מאוגוסט העלה ‭ PewDiePie ‬ תשעה קטעי וידאו שכוללים בדיחות אנטישמיות או דימויים נאציים, לפי סקירה של הערוץ שלו על ידי "וול סטריט  ג'ורנל".

אתמול (ב'), אחרי שהעיתון פנה לדיסני בשאלות לגבי הקטעים, הודיעה ענקית הבידור שהיא מנתקת את קשריה עם קיילברג, שבנה לעצמו קריירה  כ–‭PewDiePie‬ באמצעות וידאו של עצמו משחק במשחקי וידאו או מבצע פרודיות ומשמיע בדיחות גסות. על פי תנאי ההתקשרות ביניהם, לקיילברג היה חופש מערכתי מלא.

"למרות שפליקס יצר לעצמו קהל של עוקבים על ידי פרובוקציות וחוסר כבוד, הוא בבירור הרחיק לכת במקרה הזה, וקטעי הווידאו שיצר היו לא  ראויים", מסרה דוברת מייקר סטודיוס, החברה של דיסני שהייתה השותפה העסקית של ‭ .PewDiePie ‬

החשבון של ‭ PewDiePie ‬ הוריד מצפייה שלושה קטעי וידאו שצברו צפייה כוללת  של כ–‭23‬ מיליון איש – הווידאו  מ–‭11‬ בינואר ושני קטעים מ‭17– ‬  ומ–‭22‬ בינואר – בעקבות פניית  "וול סטריט ג'ורנל". בווידאו  מ–‭22‬ בינואר, קיילברג הראה אדם שנראה כמו ישו הנוצרי שאומר "היטלר לא עשה שום  דבר רע".

קיילברג אמר בווידאו שלו כמה ימים אחר כך שהווידאו  מ–‭11‬ בינואר היה בדיחה שהלכה רחוק מדי. גוגל מקבוצת אלפאבית, שהיא הבעלים של יוטיוב, ביטלה מודעות שפורסמו על קטעי הווידאו שלו  מ–‭11‬ בינואר כמה ימים אחר כך, לפני שהקטע עצמו הורד בסוף השבוע האחרון. יוטיוב לא הורידה אף אחד מתשעת קטעי הווידאו האנטישמיים,  אם כי החשבון של ‭ PewDiePie ‬ הוריד שלושה מהם. גוגל גם לא הסירה את הפרסומת שלה מכל יתר קטעי הווידאו של קיילברג.

קיילברג לא הגיב לבקשות  להגיב לכתבה זו. שלשום (א')  הוא כתב ב–‭Tumblr‬ שהוא רוצה  "להבהיר כמה דברים", בייחוד שהוא אינו תומך ב"שום סוג  של גישה שונאת". הוא כתב שהוא יוצר תכנים לבידור, לא כתגובות פוליטיות, ומבין ש"הבדיחות הללו היו בסופו של  דבר פוגעניות".

קטעי הווידאו שלו מדגימים את הסיכונים של חברות כמו יוטיוב ודיסני, שבלהיטותן להשיג קהלים צעירים, עושות עסקאות עם טאלנטים שעלולים לחצות את גבולות מה שמקובל בסטנדרטים של יוטיוב ודיסני או להפר את הנורמות החברתיות בכלל. הפצת תכנים כאלו לקהלים רחבים חושפת את החברות לביקורת. במקרה  של קיילברג, אתר ניאו–נאצי חשוב אימץ את בדיחותיו.

חברות מדיה חברתית מתמודדות גם עם בעיית הטיפול בהתבטאויות קיצוניות כמו תעמולה ג'יהאדית או תעמולה של תנועת העליונות הלבנה המתעוררת כעת.  טוויטר, למשל, הגבירה את מאמציה להשעות חשבונות שמפירים את כללי האיסור על ביטויי שנאה והטרדה. לאחרונה היא חסמה את עורך אתר הימין ‭ ,Breitbart‬ מילו יאנופולוס, בטענה שהוא הפר את מדיניות התוכן הפוגעני שלה. יוטיוב מסרה שהיא חוסמת קטעי וידאו שמפירים את כלליה, כולל איסור על תכנים ש"מקדמים או משבחים אלימות נגד יחידים או קבוצות בהתבסס על גזע, מוצא  אתני או דת".

לפי יוטיוב, כשהיא בודקת את התכנים, היא שוקלת לא רק את התוכן אלא גם את הרוח  או כוונת הדברים. "אם התוכן מיועד להיות פרובוקטיבי או סאטירי, ייתכן שהוא יישאר מקוון. אם כוונת מי שהעלה את התוכן היא להסית לאלימות או  לשנאה, התוכן יוסר". החברה לא הגיבה לשאלות ישירות על קטעי הווידאו של ‭ .PewDiePie ‬ הקטעים של קיילברג בשבועות האחרונים קיבלו מחמאות מאתרים ניאו–נאציים כמו ‭ ,Daily Stormer‬ שמוגדר לאחרונה כ"אתר השנאה המוביל באמריקה".

ב–‭23‬ בינואר, האתר הזה שינה את הסיסמה שלו  ל"אתר המעריצים מספר 1  של ‭ ,"PewDiePie‬ לפי ארכיון  האינטרנט (‭,(Internet Archive ‬ ושיבח את קיילברג על "הפיכת האידאלים שלנו לנוחים לעיכול  להמונים".

קיילברג הוא המרוויח הגדול  ביותר ביוטיוב, עם ‭ 14.5‬ מיליון דולר בערך בשנה שעברה, לפי אומדנים של חברת נתוני  המדיה החברתית ‭ .NeoReach ‬ הסכום הזה כולל את חלוקת הכנסות הפרסומות בינו לבין יוטיוב, תוספת חסויות ועמלות הופעה.

כל קטעי הווידאו שלו נצפו ‭ 14.7‬ מיליארד פעמים, יותר מכל אחד אחר ביוטיוב. יש לו מספר כפול כמעט של עוקבים בהשוואה לכוכב הגדול הבא  ביוטיוב, ובערך %‭78‬ מהעוקבים  אחריו הם בני פחות מ–‭,20‬ לפי ‭ .NeoReach‬ יוטיוב שילמה לו בונוס מיוחד של כמה מיליוני דולרים בסוף 2015 כדי שהווידאו שלו יישאר אצלה בבלעדיות, לפי מקורות יודעי דבר.

קיילברג היה משנת 2012 חלק מרשת וידאו מקוון שמנוהלת על ידי מייקר  סטודיוס, שדיסני קנתה ב‭2014– ‬  ב–‭675‬ מיליון דולר. בשנה שעברה, אחרי שהוא איים לעזוב, מייקר הקימה את המיזם המשותף הראשון שלה איתו שהפך אותו לבעלים משותף של חברה שמפיקה וידאו, יישומים לניידים ומוצרים עם דמותו. כעת, כאשר דיסני ניתקה את היחסים ביניהם, קיילברג יוכל להפיק קטעי וידאו בצורה עצמאית או למצוא לעצמו שותפה חדשה.

השימוש שלו בסמלים  נאציים הולך אחורה לפחות ל‭7– ‬ באוגוסט, כשהוא התחיל קטע וידאו שלו על צלב קרס ועוד סמלים נאציים. הוא חבש כובע  "להחזיר את אמריקה לגדולתה" מהקמפיין של דונלד טראמפ, והשתמש בתצלום של היטלר כקטע קישור בין קליפים.

קיילברג טוען שהסמלים מופיעים כבדיחה. הוא הציג קטע מנאום של היטלר בווידאו  מ–‭24‬ בספטמבר שבו הוא מותח ביקורת על מדיניות יוטיוב, הציג צלבי קרס שציירו  אוהדים שלו ב–‭15‬ באוקטובר, וצפה בקטע של היטלר במדי  צבא חומים בסיום וידאו מ‭8– ‬ בדצמבר. הוא גם השמיע את המנון המפלגה הנאצית לפני שקד קידה לצלב קרס  בטקס סאטירי ב–‭14‬ בינואר, והכניס הצדעה קצרה במועל  יד עם "זיג הייל" של היטלר  ברקע והמילים "נאצי מוסמך"  בתחילת וידאו מ–5 בפברואר.

קיילברג הגן על עצמו מן  הביקורת בווידאו מ–‭17‬ בינואר,  באומרו: "אני חושב שיש הבדל בין בדיחה לבאמת מוות ליהודים. אילו עשיתי וידאו  שאמר" – וכאן עובר הווידאו לתקריב של פניו באור חזק –  "היי, חבר'ה, כאן ‭ .PewDiePie ‬ מוות לכל היהודים. אני רוצה שתחזרו אחריי: מוות לכל  היהודים. ואתם יודעים, היטלר צדק. באמת פקחתי את עיניי לכוח הלבן. אני חושב שהגיע  הזמן שנעשה משהו בקשר לזה". הווידאו שוב מתרחק מפניו,  והוא מוסיף: "כך הם מדווחים על זה בערך, כאילו זה מה  שאמרתי".

ג'ונתן וויק, מנהל בליגה למניעת השמצה, מתח ביקורת על ההתנצלויות של קיילברג  ואמר, "רק ההעלאה של זה ליוטיוב מקרבת את זה יותר  ויותר למיינסטרים".

קטעי הווידאו של ‭ PewDiePie‬ מדגימים את הסיכונים של יוטיוב ודיסני, שבלהיטותן להשיג קהלים צעירים, עושות עסקאות עם טאלנטים שעלולים לחצות את גבולות מה שמקובל בסטנדרטים של יוטיוב ודיסני או להפר את הנורמות החברתיות בכלל. הפצת תכנים כאלו לקהלים רחבים חושפת את  החברות לביקורת. במקרה של קיילברג, אתר ניאו–נאצי חשוב אימץ את בדיחותיו

ראה מאמר זה במהדורה האלקטרוית כאן