שותף מתוך המהדורה 31/01/2017 Firma

ליאור פרידמן מנהל מחלקת הטלוויזיה ועורך ראשי, קבוצת פרטנר

"בעולם כבר מסתובבים עם סמארטפונים, ואנחנו פה עוד עם הטלפון השמן ההוא עם האנטנה הגדולה"

בפרטנר ניסו לחדור לשוק הטלוויזיה דרך זכויות בלעדיות בספורט,  ואחר כך באמצעות הסכם עם ‭ ,HBO‬ ובכל פעם נבלמו על ידי  המתחרות › עכשיו ‭ 2017‬ כבר כאן, וזו תהיה חייבת להיות שנת  הפריצה של החברה לתחום › ליאור פרידמן שהגיע מחדשות 2 כדי  לעזור לחזון הזה להתגשם, עושה זאת עם הרבה להט והתלהבות, וגם עם לא מעט חשאיות › חגית מהלא בן־משה צילום שלומי יוסף

Picture

אישי: בן ‭ ,32‬ תושב תל אביב

מקצועי: שירת בגל"צ ככתב לענייני משפט, עורך ומגיש  מבזקי חדשות, משם עבר לחברת החדשות של ערוץ ‭ ,2 ‬ שם ערך והגיש תוכניות, שימש ככתב הטכנולוגיה וככתב באירופה. הגיש את חדשות הלילה במשך שלוש שנים

השכלה: בוגר תואר ראשון במשפטים. מסיים בקרוב  לימודי ‭ Executive MBA‬ בתוכנית ‭ Kellogg-Recanati ‬

עוד משהו: לדעתו, כתב חדשות באירופה הוא "התפקיד הטוב ביותר שיש בעיתונות בישראל"

על הסכם עם הרשת האמריקאית, מיהרו לסגור עסקה - ולטענת פרטנר שילמו מחיר גבוה  כדי לחסום אותה. החברה עתרה לבית המשפט, אולם הוט הגיעה לדיונים כשבאמתחתה הסכם חתום ופרטנר משכה את העתירה.

בשלב זה כבר הודיעה החברה לבורסה כי היא מתעתדת להשיק את מיזם הטלוויזיה במחצית  הראשונה של ‭ ,2017‬ ופרידמן בדיוק הצטרף  אליו. למרות ההצהרה המחייבת, היה נראה שאין לפרטנר קלף מנצח מול הפלטפורמות הרבערוציות האחרות. אולם החברה לא שקטה על השמרים ולפני חודש וחצי הכריזה רשמית כי הטלוויזיה שלה תתבסס על מערכת ההפעלה  אנדרואיד ‭ TV‬ של גוגל.

מה זה בעצם אומר מערכת הפעלה  אנדרואיד ?TV‬ במה זה נותן לכם יתרון על  סלקום, למשל?

"אנדרואיד ‭ TV‬ היא הפלטפורמה היחידה שבעצם מאפשרת את השילוב בין חוויית הצפייה  שאנחנו מכירים - בן אדם שמגיע הביתה, מדליק את הטלוויזיה וצופה בערוץ שהוא אוהב - ובין  פתח לכל השפע והטוב שהעולם מציע".

Picture
Picture

הסדרה Legends of ‬ ‭ .Gaming‬ "מדהים לראות כמה אנשים צופים בבן אדם משחק. זה משהו שהרבה מאוד צעירים מתחברים אליו"

צילום מסך

Picture

איציק בנבנישתי,  מנכ"ל פרטנר. אחרי שסלקום הקדימה את החברה, הוא הרים את הכפפה הזנוחה וסימן מחדש את המטרה

צילום: יונתן בלום

מה למשל?

"העולם הזה עובר שינויים שכבר מרגישים  אותם - הנה, רק עכשיו בגלובוס הזהב הסדרה  הטובה ביותר הייתה '‭'The Crown‬ של נטפליקס - והשינוי הזה לא מספיק מורגש פה. לתת אפשרות לשלב את הבסיס החזק של הצפייה שאנחנו יודעים שעדיין קיימת יחד עם הצפייה במה שאני רוצה, איפה שאני רוצה ובזמן  שאני רוצה, זו הדרך הכי טובה לעשות את זה,  ומהבחינה הזאת גוגל עם אנדרואיד ‭ TV‬ עשו את זה לטעמי בצורה האולטימטיבית. אתה לא עוד  אפליקציה, אתה שירות ‭ Network) N to N ‬ ‭ to Network‬) שנותן מענה לכל הסל העשיר  הזה, ואנחנו כמפעיל מביאים את זה לצופה. אני לא יכול לחשוב על מוצר יותר טוב, שמתאים  יותר לשוק בתקופת המעבר הזאת".

גם אם העיתוי הנוכחי נכון, בינתיים חסמו אתכם: לא הצלחתם לקנות את הזכויות של  שידורי הספורט שרציתם, ו›HBO‬ חמקה  לכם מתחת לאף. כשתעלו לאוויר, מה תביאו לצופים?

"אנחנו נביא את חבילת התוכן הטובה ביותר והמותאמת ביותר לצופה הישראלי היום. מה ששאלת רק מוכיח את הנחישות ואת הכוונה שלנו לנסות להביא את הצעת הערך הכי טובה ואת הדברים הכי רלוונטיים בתוך שוק מאוד תחרותי, עם אנשים שאולי לא היו רוצים שיהיה מתחרה חדש. כשנכנס שחקן חדש מן הסתם השוק נערך  לזה, ובמסגרת זו יש כל מיני מהלכים וזה טבעי".

אבל עם מה נשארתם? מה כבר יש לכם בסל  עבור המנויים של פרטנר ?TV

"אנחנו עובדים על זה עכשיו. הצופה יקבל את  מה שהוא רגיל אליו, בלי להתפשר, ויש לי יכולת לתפור את זה בדיוק למידה שאני רוצה, כי זה מה  שאנדרואיד ‭ TV‬ מאפשר למפעילים לעשות".

ערוץ הילדים ירד לאחרונה מ›.yes‬ יש מגעים לנסות להביא אותו אליכם?

"אני יכול להגיד שברודקאסט, ילדים וספורט אלה דברים שאנחנו צריכים לתת בהם מענה. אנחנו מבינים את זה, אנחנו עובדים על זה ולשם  אנחנו שואפים. אנחנו יודעים מה הצופים רוצים, אנחנו גם עושים מחקרים וגם רואים את כל המהלכים האחרונים, ומבינים איך המפה הזאת מתעצבת ומתכוננים. כל זה בניסיון להביא  הצעת ערך תחרותית, מחדשת ומעניינת לשוק,  שמאוד–מאוד צריך את זה".

לפנות לקהלים מוזנחים

להגיד לאור התשובות הללו שפרידמן שומר  את הקלפים צמוד–צמוד לחזה, יהיה סוג של אנדרסטייטמנט. הוא מוכן לדבר ארוכות על  החידושים שמביאה איתה האנדרואיד ‭ ,TV ‬  אבל רק ברמת המאקרו. צוותים מהארץ ומחו"ל פיתחו את הממשק כך שיתאים לצופה הטלוויזיה הישראלי - וגם למי שבחר להתנתק מהכבלים והלוויין, ואפילו למי שמעולם לא התחבר אליהם - שכן מערכת ההפעלה הזאת מאפשרת להתחבר מהטלוויזיה לאינטרנט וגם למגוון העצום של התכנים והאפליקציות שיש בחנות גוגל פליי. אבל האם די בכך כדי לגרום ללקוחות פוטנציאליים להתקשר למוקד של פרטנר מיד עם ההשקה?

ערוץ שפרטנר כן חשפה את ההתקשרות עמו  הוא ערוץ הגיימרים ‭ ,Ginx‬ שזוכה לפופולריות  גדולה בעולם ומשודר בכ–‭38‬ מיליון בתי אב  ב–‭40‬ מדינות. קטגוריית ה–‭,eSport‬ הצפייה  בתחרויות גיימינג, צומחת בעולם - בעיקר בקרב הצעירים.

"זה אחד הוורטיקלים שהכי מתפתחים היום  בעולם", אומר פרידמן. "בשנה האחרונה השקנו  סדרה שנקראת '‭,'Legends of Gaming ‬  שהביאה יותר מ–5 מיליון צפיות אונליין. זו קהילה שמתפתחת באופן אורגני. אפילו שעדיין לא השקנו שירות כבר יש לנו יכולת לדבר עם קהילת הגיימרים, שהיא מאוד גדולה וצומחת בפרמטרים מטורפים. מדברים על זה כעל אחד הדברים שיביאו לשינוי בעולם הטלוויזיה. אנחנו  מודעים לזה, מחבקים את זה ומאמינים בזה. הניסיון שעשינו מלמד אותנו שזה גם עובד. ‭ Ginx‬ כערוץ הוא גם חלוץ בעניין הזה. מדהים לראות כמה אנשים צופים בבן אדם משחק. זה משהו שהרבה מאוד צעירים מתחברים אליו. מצד אחד זה מעניין את הקהל, ומצד שני זו דרך נכונה למנף את הפלטפורמה שלנו, שיכולה לדבר לכל סוגי הקהלים ולהרבה אנשים. אני לא יודע כמה מהם מרגישים שבשוק הטלוויזיה הרב–ערוצית בישראל הם מקבלים מענה. בתוך כל הצעת הערך שלנו זה רק פרמטר אחד, אבל גם זה מראה שאנחנו רוצים להתאים את עצמנו לכל הקהלים  - גם כאלה שמרגישים שהיום אין להם מענה".

אלה בעצם החבר'ה היותר צעירים, דור  ה›Y ומטה.

"מבחינתנו כל לקוחות הטלוויזיה הרב–ערוצית בישראל הם לקוחות פוטנציאליים. במקרה הזה זה פשוט נתח שקצת מוזנח, ושאנחנו כבר מתקשרים איתו ורוצים להמשיך את הקשר איתו. הם גם נורא מעורבים ונורא אכפת להם, וזה סוג אחר של תקשורת עם קהל ואנחנו כבר מרגישים  את זה גם אצלנו בסושיאל".

סלקום הגיעה תוך שנתיים ל›100‬ אלף  מנויים. מה היעדים שלכם, לפחות לשלב הראשון?

"אנחנו רוצים להציע הצעת ערך שיכולה להיות רלוונטית לכל סוגי הלקוחות. זה לא  נישה, אנחנו באים לשחק על כל המגרש".

אבל שוב, הגדרתם יעדים?

"בואי נשאיר קצת דברים להשקה".

סלקום נכנסה כשחקנית מחיר. מה התוכניות שלכם?

"אנחנו נכנסים בשביל להיות גורם תחרותי ולכן הצעת הערך שלנו תהיה אטרקטיבית  בהתאם".

בחודשים האחרונים ועדת הכלכלה בכנסת דנה במאסט סייל - חובת המכירה של ערוצי ומפעלי  הספורט - שבסוף יצאה מחוק ההסדרים, לא לפני מסע לחצים כבד מכיוונים שונים. פרטנר ספגה  ביקורת, ויו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אף אמר  "אני לא אוהב את ההתנהלות של פרטנר. אני  אומר לפרוטוקול שמישהו כאן מנצל את הוועדה".

"קודם כול אנחנו שחקן חדש, והשוק נערך  לדברים האלה בהתאם", אומר פרידמן כשאני שואלת על כך, וחוזר על דבריו שכל מה שפרטנר רוצה זה לתת הצעה טובה ש"תכניס גורם תחרותי  משמעותי לשוק".

ביקורת אחרת על החברה עלתה בשל  ההצעה לחייב את הוט ואת yes‬ למכור את ספריות התוכן שלהן לשחקנים החדשים במחיר שיקבע הרגולטור.

"אנחנו חד–משמעית בעד הפקות המקור, אנחנו בעד היוצרים ואנחנו נפגשים עם כולם ומדברים  עם כולם".

אתם יוזמים הפקות?

"בהחלט. זה נושא שמאוד חשוב לצופה  הישראלי, וזה משהו שאנחנו לוקחים בחשבון".

בחוק ההסדרים כן אושרה ההפרטה של  מערך עידן פלוס. אתם תשתתפו במכרז?

"אנחנו בתוך מהלך עסקי לקראת השקת  שירות טלוויזיה, זה כרגע המאמץ שלנו. בגדול  הכול פתוח".

לאן לדעתך שוק הטלוויזיה הולך?

"לאחרונה פורסם בביזנס אינסיידר שיותר  מ–%‭50‬ מהאוכלוסייה בארצות הברית מנויים על  יותר משני שירותי ‭ ,OTT‬ שזה תוכן שמשודר  באינטרנט, כמו נטפליקס ואמזון, הולו ואמזון  וכו'. המגמה הזאת, ‭ Skinny Bundle‬ (חבילה  צרה), פלוס איסוף מכל השירותים, זה משהו  שיגדל. זה עבר מתחושה למציאות - אנחנו רואים יותר ויותר שירותים כאלה.

"השירות של ‭ AT&T‬ עושה את זה בצורה מאוד טובה, למשל. למרות המיזוג שלהם עם טיים וורנר, אף אחד לא משלה את עצמו שהתכנים של טיים וורנר יהיו רק אצלם. ברור שהמטרה שלהם היא להפיץ ולהוציא אותו לכמה שיותר. כלומר גם אם חברות תשתית הולכות לכיוון של לקחת תוכן, המטרה היא להציע אותו לכמה שיותר גורמים כי ברור שלשם העולם הזה הולך.

"התעשייה עוברת עכשיו ממקום של גן סגור שבו כל אחד רגיל להיות עם השירות שיש לו, לשוק הפתוח הזה. זה מביא איתו הרבה ערך ואנחנו עכשיו במין טרנספורמציה של לעבור מהטלפונים הישנים והמסורבלים של פעם לסמארטפונים. אפשר לעשות כל כך הרבה דברים עם פלטפורמות פתוחות כאלה.

"יש היום מכונית אוטונומית, ‭ ,VR‬ בוטים  ואינטליגנציה מלאכותית, וטלוויזיה - אלה הוורטיקלים שמדברים עליהם בהיבטים של חדשנות ופיתוחים. כיף להיות חלק מדבר כזה. אני חושב שבהיבט הזה אנחנו הראשונים שמבינים את המגמה הזאת בישראל, אבל אני בטוח שכל השחקניות האחרות שנמצאות בשוק  יצטרפו אלינו מהר מאוד".

בימים האלה מציינים 10 שנים להשקת  האייפון - הסמארטפון הראשון. כיום אנחנו לא יכולים לדמיין לעצמנו חיים בלעדיו. מה בתחום הטלוויזיה הוא הסמארטפון שיוצא היום ושבעוד עשור לא נוכל בלעדיו?

"זה מעבר לקופסה, אנחנו מדברים על תפישה. המחשבה של הצופה שאומר לעצמו 'יצאתי מעולם שבו אני נמצא בחוזה עם גורם אחד שהוא  חזות הכול מבחינתי' - הדבר הזה ישתנה. זה  משתנה בארה"ב ובאירופה, אבל פה זה עדיין לא  קרה. אז כן, בעוד כמה שנים אנחנו נשב ונדבר בערגה על התקופה שבה היינו מנויים רק על שירות אחד ועלויות המעבר היו כל כך גבוהות.

"אנשים תמיד ירצו לצרוך תוכן, גם אם בדרכים  אחרות. אז התפישה של ‭ TV Everywhere ‬ הולכת לקבל צורה. בן אדם יידע שכל דבר שהוא רואה הוא יוכל לקבל גם בכל מקום אחר. הצעת הערך תיתפר בהתאם. טלוויזיה היא מרכז החיים בבית, והטלפון הוא מרכז החיים כשאתה יוצא מהבית, אז אפשר לתפור תכנים שמתאימים  ל–‭Long form‬ בטלוויזיה ול–‭Short form ‬  במובייל, וכל האקו–סיסטם הכללי יאמר לצרכן  'אתה רוצה לצרוך, הכול קיים, ואני זה שאסדר  לך את זה'".

"אני בא רעב"

לחדשות ‭ ,2‬ התחנה הקודמת בקריירה שלו,  הגיע פרידמן מגל"צ ("לא כתבתי מכתבים כדי  להתקבל. אבל זה התאים"). המהלך של עזיבת  חברת החדשות, שנתפש אולי כמפתיע, רחוק מלהיות כזה בעיניו ובעיני מי שמכירים אותו.

"זה היה מאוד טבעי לכולם", הוא מסביר.  "הייתי במקום מאוד טוב, השתדלתי גם להיות שותף בדברים שנוגעים לחשיבה לעתיד, כמו חדשנות. אלה דברים שהיו חשובים לי באופן אישי ומאוד נהניתי מזה. רציתי להוסיף לזה היבטים עסקיים, ואני חושב שמקום כמו פרטנר הוא מקום טוב לעשות את זה. עבדתי עם האנשים הכי טובים בתעשייה הזאת, למדתי מהם הרבה ואני ממשיך ללמוד ובקשרים מעולים עם כולם. הייתי שמח להמשיך ולהתפתח שם, ואני מאמין  שהיה לי לאן, אבל זה היה מעבר מאוד טבעי".

אתה רק בן ,32‬ פרשת לפני השיא.

"האמת, לא יכולתי לחשוב על מקום טוב יותר מחדשות 2 להיות בו בעשר השנים  האחרונות. הייתה לי חוויית חיים מעצבת, מעניינת ומאתגרת, מאוד נהניתי מכל תפקיד  שעשיתי. זה גם כלל אצלי - אני בא רעב, אחרת  אני קמל. החדשות השאירו אותי רעב כל יום, עד היום האחרון. תמיד התעניינתי בחדשנות  ובטכנולוגיה. עסקתי בהן וסיקרתי אותן. הגיעה הצעה מפרטנר שנוגעת בהרבה מאוד דברים שיש לי תשוקה אליהם, אז הלכתי על זה ואני מאוד שמח על זה. אני ממש מסוקרן ורעב לא פחות  ממה שהייתי קודם".

לאן הולכת העיתונות?

"העיתונות נמצאת בנקודת מבחן מאוד גדולה. היא צריכה להוכיח לקליינט שלה מה היא  מביאה לו בסופו של דבר, מה המטרה. זה נכון גם  בארה"ב, אבל במיוחד פה עם כל הג'יפה האחרונה  (הכוונה לפרשת ביבי–נוני - חמ"ב). צריך להביא את האינפורמציה לציבור, ובדרך התערבבו הרבה מאוד דברים. יהיה מאבק קשה, אבל הטובים יישארו. אני מאמין מאוד גדול בעיתונות וחושב שצריך להשקיע ולחזק וליצור מודלים שיתמכו  בעיתונות טובה. אני לא מאלה שמספידים אותה.

"יש כל מיני ציבורים שמרגישים שהם מודרים מהשיח ויש איזה ניסיון לערער קצת  את הפרדיגמות של זה. זה ניסיון טוב. אני מקווה שבסופו של התהליך העיתונות תהיה טובה יותר, ואנשים יידעו שכשהם צורכים עיתונות, יהא  הפורמט שלה אשר יהא - פרינט, אלקטרוני או טלוויזיה - הם מקבלים את האינפורמציה בלי  עיוותים בדרך".

לא חסר לך להיות בפרונט, על המסך?

"קודם כול חדשות זה לא משהו שכל כך קל  להיפטר ממנו. אתה ג'אנקי. אז כשקורה משהו, אני שם. אני מאוד נהנה ומרגיש מאוד טבעי  להיות על המסך, אבל זה תמיד היה הבונוס, לא העיקר. לא באתי לעבודה בשביל להיות על  המסך. אני נהנה מאוד מההיבטים היצירתיים, לעשות דברים בצורה קצת אחרת, והשתדלתי מאוד שזה יתבטא גם על המסך. מאוד לא רציתי להיות שבלוני וליפול לתוך הקלישאתיות. כאן יש לי הזדמנות לעצב הכול מהחוליה הראשונה  בשרשרת מבחינת הצופה. יש לי במה לנגוס. אני  לא מתעורר עם כאבי פנטום". ¡

ערוץ שפרטנר כן חשפה את ההתקשרות עמו הוא ערוץ הגיימרים ‭ ,Ginx ‬  המשודר בכ›‭38‬ מיליון בתי אב ב›‭40‬ מדינות. "זה נתח שקצת מוזנח, ושאנחנו כבר מתקשרים איתו ורוצים להמשיך את הקשר איתו. הם גם נורא  מעורבים ונורא אכפת להם, וזה סוג אחר של תקשורת עם קהל" "חדשות זה לא משהו שכל כך קל להיפטר ממנו. אתה ג'אנקי. אז כשקורה  משהו, אני שם. אני מאוד נהנה ומרגיש מאוד טבעי להיות על המסך, אבל זה  תמיד היה הבונוס, לא העיקר. לא באתי לעבודה בשביל להיות על המסך, ומאוד  לא רציתי להיות שבלוני וליפול לקלישאות. אני לא מתעורר עם כאבי פנטום"

ראה מאמר זה במהדורה האלקטרוית כאן