שותף מתוך המהדורה 28/12/2016 others

”לא בכדי הוקמו במוסדות אקדמיים רבים מרכזים לטיפוח רעיונות“

במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל החליטו להעניק בסיס ראשוני וליווי  לסטודנטים שמקווים להפוך ליזמים גדולים ‭ º‬ במסגרת זאת נפתח קורס יחיד מסוגו ל“פיתוח  אב טיפוס“, בהובלת אור לוסטיג, מהנדס המכונות שהקים חברת סטארט-אפ ורותם את ניסיונו כדי להכשיר את יזמי המחר › אילון פרת

Picture
Picture

צילומים: יח"צ

החדשות שמבשרות כל כמה שבועות על עוד חברת הזנק ישראלית שעשתה את זה בגדול, כבר אינן בגדר חדשות. טוב שהראש הישראלי ממציא לנו פטנטים, ובמכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל חשבו שזה פטנט לא רע, אם למי  שחולמים להיות סטיב, ביל או גיל, יינתן גם בסיס לעשות זאת. ”לא בכדי הוקמו במוסדות אקדמיים רבים  מרכזים לטיפוח רעיונות“, אומר ד“ר משה שביט, ראש המרכז ליזמות ולחדשנות במכללה האקדמית  להנדסה אורט בראודה. ”במרכז שלנו ניתן להירשם  לקורסים רלוונטיים, לזכות בליווי מקצועי ולוגיסטי, ולעתים במימון לפיתוח רעיון, באמצעות חברת  המסחור של המכללה, ’אופק אשכולות‘. בכל שנה אני נדהם מחדש מכמות הסטודנטים בקורסים שלנו,  שעולים מדי שנה ומסמנים מגמה“. השנה נעשה עוד צעד קדימה, עם פתיחת קורס  יחיד מסוגו בארץ ל“פיתוח אב טיפוס“, בהובלת אור  לוסטיג, מהנדס מכונות, שלפני כשנה הקים חברת  סטארט-אפ, שעליה יסופר בהמשך. לדבריו, לקורס  החדש נרשמו למעלה מ-‭80‬ סטודנטים, שמתוכם  נבחרו ‭ 35‬ בלבד. ”הרעיון לקורס בא מסטודנטים בעלי רעיונות חדשניים, אשר הרגישו שאין  להם כלים מעשיים לממש אותם“, אומר  לוסטיג. ”הם פנו לראש המרכז ליזמות, ובעידודו פתחנו את הקורס, ביחד עם  מרצה נוסף, בטו כץ. מדובר בקורס יישומי, שמתחיל אמנם בתיאוריה, ושם דגש על עבודת פיתוח וכלים מרכזיים ליצירת  אבטיפוס, כגון: תכנות, הדפסת תלתממד, עבודה עם מיקרו-בקרים ועוד, אך רובו מעשי לחלוטין. הסטודנטים מגיעים למרכז מונא, מרחב אזורי להתנסות מעשית בטכנולוגיה מתקדמת, ובו עובדים בקבוצות הטרוגניות, מתכננים, בונים, מתכנתים, מדפיסים  בתלת-ממד ומבצעים את הפרויקט.

ומאיפה באים הרעיונות?   ”אני מספק להם את הרעיונות בתחילת הקורס, ותפקידם להמיר את הרעיון הדמיוני למוצר מציאותי. אם יש להם רעיונות בעלי פוטנציאל לפיתוח, אין מניעה שהעבודה עליו תתבצע במהלך הקורס,  ושנספק להם תמיכה וליווי“.

מדוע לבוגרי הקורס יהיה סיכוי גדול יותר להצליח בעולם האמיתי? ”אנחנו מלמדים אותם מניסיון אמתי איך הדברים  עובדים, ולמעשה הפיילוט שלהם נעשה בקורס.  בדרך כלל, בחברת סטארט-אפ, נדרש מומחה לכל  תחום כדי לפתח מוצר. כך גם בקורס: הם עובדים בקבוצות של חמישה סטודנטים שבאים מתכנית  לימוד שונות: אחד מהנדסת ביוטכנולוגיה, השני מהנדסת תעשייה וניהול, השלישי מהנדסת מכונות  וכו'. ”משתתפי הקורס לומדים בפועל מהי עבודת צוות ועל הדרך לומדים לא מעט תחומים, שהופכים אותם  למולטי דיסציפלינריים - תכונה חיונית ליזמים“.

עד כמה נדרשת לשתף מניסיונך האישי כיזם?   ”המון. אמנם כבר הגעתי לשלב ’החיים  האמיתיים‘, אבל דווקא משום שאני לא רחוק מהם  בגיל, ושלא מזמן הייתי במקום שבו הם נמצאים, אני יודע מה נחוץ להם כדי לצאת לדרך בבטחה.

ספר קצת על הסטארט-אפ שהקמת.   ”הקמתי חברה בשם‭SeatBack‬ וההמצאה שלנו נועדה לגרום לנו לשבת נכון כשעובדים במשך שעות רבות בלי לזוז.  ”המכשיר, המעוגן בפטנט, יוצמד לכיסא ו‘יזהה‘ באמצעות חיישנים תנוחת ישיבה לא נכונה, יתריע על כך לעובד וגם ישלח נתונים לאפליקציה ייעודית. האפליקציה תהיה מעין פיזיותרפיסט אישי, ואני מאמין ששימוש המוני בה יוריד פלאים את מספר הסובלים מכאבי גב. אנו רק בתחילת הדרך ובינתיים  זה נראה מבטיח“.

האם לאבות הטיפוס שבונים בקורס יש סיכוי להמריא?   ”אינני מוציא זאת מכלל אפשרות. מטבע הדברים  לא ארחיב על הרעיונות שלהם בונים אב-טיפוס, אבל לדעתי לכמה מהם יש פוטנציאל מסחרי. הקורס מאוד דינמי, ונותן מענה לסטודנטים שנדבקו בחיידק היזמי. לאור הביקוש אנו שוקלים לפתוח  עוד קבוצות, וכן קורסים מתקדמים, להעברת אבות הטיפוס לשלב הפיתוח הבא - בדרך לייצור  ולמסחור“.

למה חשוב לך להעביר את הקורס?   ”יש לנו המוחות המבריקים והמקוריים בעולם, ובלי פלטפורמה מתאימה הם עלולים ללכת לאיבוד.  כדי שנישאר ’מדינת סטארט-אפ‘ עלינו לעבוד קשה ולטפח את היכולות הללו.  ”אני רואה בתפקידי סוג של שליחות, ועושה אותו דווקא בבראודה, כי אני מאוד מאמין במוסד הזה, שדוגל בלימודים בעלי אוריינטציה מוכוונת  תעשייה. ›

ד“ר משה שביט, ראש המרכז ליזמות ולחדשנות באורט בראודה:  ”במרכז שלנו ניתן להירשם לקורסים רלוונטיים, לזכות בליווי מקצועי  ולוגיסטי, ולעתים במימון לפיתוח רעיון, באמצעות חברת המסחור  של המכללה, ’אופק אשכולות‘. בכל שנה אני נדהם מחדש מכמות  הסטודנטים בקורסים שלנו, שעולה מדי שנה ומסמנת מגמה“

ראה מאמר זה במהדורה האלקטרוית כאן